Home    Bassen    Gitaren    Overig    Bio    Links    english nederlands

Aluminium Jazz

Afwerkingen van instrumenten worden steeds mooier; 2-tone sunburst, 3-tone sunburst, cherryburst, transparante lak om het onderliggende hout nog beter uit de verf (lak) te laten komen. En dan vanzelfsprekend zijn er nog de unikleuren. Maak je het helemaal gek, dan is er de special paint job. Have that, been there, done that. Het volgende is metaal. Deze bas is helemaal door aluminium omgeven. Omdat een compleet aluminium bas door het gewicht qua ergonomie zeker problemen zou geven. Ook is het zo dat de typische houten klank verloren zou gaan, wat ook jammer zou zijn. Daarom is er een houten bas omgeven met een schaal van aluminium.

>> meer

Wokkel

Heel heel lang geleden was het zo dat men rechte halzen probeerde te maken. Nu had ik dat ook kunnen doen, zoals zoveel anderen me waren voorgegaan. Ook kan ik ervoor kiezen om de getreden paden nog wat verder uit te slijten. Ook kan ervoor gekozen om alle tradities aan mijn laars te lappen en een hals met een bochtje te maken. Nu komt de vraag waarom dan wel. Deze shortscale bas heeft door de draaiing minder draaiing van de linker pols nodig. Je zou dit dus kunnen zien als een ergonomisch verantwoord instrument. Kan. Je kunt het ook een smoes kunnen vinden om deze bas geen recht stukje hout mee te geven. Die zijn dan ook niet te vinden. Erg leuk om aan te werken. Nu nog leren spelen ;-).

>> meer

Kinderbasje - verkocht

Er zijn hypes. Een hype in het land der bassen bouwers is hoeveel snaren je op een basgitaar kunt zetten. In de ERB (Extended Range Basses) komen 6, 7, 8 en zelfs 9 snaren met regelmaat voor. Zelfs een 12-snarige bas was op de NAMM 2005 te bezichtigen bij Adler. Minder snaren dan 4 zie je zelden. Nu had ik al een 2 snarige bas gebouwd, maar in de MRB (Minimal Range Basses) is er weinig te doen. Een mooi instrument is dit kinderbasje... Extra bedankjes gaan uit naar de artiesten Rom�e en Solenn (6 en 4 jaar oud) voor het ongeloofelijke schilderwerk.

>> meer

Multiplex - verkocht

Altijd die hoogwaardige materialen, altijd maar duurder dan duur hout. Dat is toch nergens goed voor? Een beetje hout-achtig leek me wel wat, dus is het multiplex geworden en wel multiplex voor alle onderdelen: body, hals en afwerkingsplaatjes. De goedkoopste bas ooit!

>> meer

Moza�k

Vriendinnen van mijn vrouw moza�ken. Geinig. Maar kun je daar verder mee komen? Kun je daarmee een basgitaar bouwen? Na een beetje overleg zijn we er uit gekomen. Het kan.

>> meer

Godzilla

Hoeveel snaren passen er op een bas. Er zijn een aantal bouwers die die grenzen proberen op te zoeken. Dit is 'slechts' een 9-snarige bas. Hij is gestemd C#, F#, B, E, A, D, G, B, E. Op zich zouden de B en E een C en F moeten zijn, maar ik zie de stemming als een gitaar met 3 extra lage snaren erbij. Er zijn van die Nu-Mettallisten die vinden dat een bas 5 snaren moet hebben vanwege de lage B. Soms wordt die zelfs naar A teruggestemd. Allemaal voor watjes. Deze C# is gestemd op 17,32 Hz. Alleen geslachtsrijpe bronstige olifanten met een iPOD met Korn erop kunnen werkelijk genieten van wat dit ding voortbrengt.

>> meer

Murphy's Puzzle - verkocht

Om de zoveel tijd zie je bij andere bouwers dingen die je zelf ook wilt kunnen. Zo heeft Conklin melted-tops: topjes van de body en af en toe zelfs de toets bestaan uit meerdere soorten hout die in elkaar over gaan. Erg imposant. Altijd als ik iets zie bij een ander wil ik het nog beter ofwel overdrevener doen. Welnu een melted body was ontstaan. Als onderwerp werd de puzzel gekozen en aan het werk kon worden begonnen. De juiste wijze van de puzzelstukjes maken is cruciaal (blijkt achteraf althans). Dit heeft me veel extra werk opgeleverd. Ook het feit dat de 3D-vormgeving erg extreem is geeft veel problemen, daar het ene hout erg zacht is en het andere erg hard. Hierdoor graaf je putten in het ene hout, terwijl het andere hout nog nauwelijks is veranderd qua vorm. Tot overmaat van ramp heeft mijn dochter van 1 een keertje met de body gegooid en een project wat zondermeer ambitieus was is een regelrechte ramp geworden. De opluchting is nog nooit zo groot geweest toen een instrument af was als bij deze. Murphy�s wegen zijn duister en zelden aangenaam.

>> meer

Hot Rod

Als je de smaak te pakken hebt met nieuwe ontwerpen word je ook wel een keer weer ge�nspireerd door een klassieker. Ook bladen als Chroom en Vlammen, waarin opgeleukte en gerestaureerde auto�s en hotrods worden getoond, geven me de nodige inspiratie. Om ook mooi hout te laten zien is er gekozen om een top van tigerstrip-maple te combineren met een basiskleur van rood overlopend naar geel en hierop zijn over-the-top vlammen aangebracht. Omdat de EQ als 4-bands-uitvoering toch wel veel ruimte inneemt in de caviteit was er geen plaats voor de batterij. Onder de slagplaat was deze niet te plaatsen. Om in zo�n mooie lak een holte te maken met een lelijk afdekkapje zou zonde zijn. Daarom is de batterij weggestopt onder de brug. Een oplossing voor de echte liefhebber.

>> meer

Punk Rock Classic - verkocht

Valt het je niet op dat op MTV de mannen die very metal spelen kleding aanhebben die je een zwerver in de parijse metro nog niet zou toewensen, maar wel met de duurste gitaren, die prachtig hoogglans gepolijst zijn. Dit kan niet. Ik voel de morele verplichting om hier iets tegen te doen. Zorg voor een instrument wat past bij de totale 'looks' van het bandje.

Een andere verklaring zou kunnen zijn dat ik gewoon niet zo'n erg goede gitaarbouwer ben....

>> meer

Carl Thompson - Niet te koop

Carl Thompson is een held. Niet al zijn bassen vind ik mooi (schop ik nu iemand tegen de schenen? In dat geval bij voorbaat sorry), maar ze hebben wel enkele mooie karakteristieke kenmerken. Het meest in het oog springend is natuurlijk de krul, maar ook de asymetrische vorm is erg goed. Jens Ritter bewijst dat hij ge�nspireerd door Carl Thompson deze stijlkenmerken heeft weten te verfijnen en dit is mijn eerbetoon aan deze meesterbouwer. Omdat ik tot dusver nog altijd speelde op een Leader van Richard van der Hoeven bij repetities en optredens werd het tijd dat ik een all-round bas zou bouwen. Ik heb me dus continu in moeten houden om het ontwerp eenvoudig te houden. Vandaar dat er alleen een volumeknop is. Weliswaar wel push-pull (humbucker-single coil), want een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken.

>> meer

Parelmoer

Ook ik wil wel eens een min of meer �normale� bas bouwen. Ik wilde een bas voor repetities als ik een lage B nodig had. Een body wordt leuk vormgegeven, er wordt een hals gemaakt en dan komt het speciale aan deze bas: de lak. De lak bestaat uit een aantal vullers, blanke lak, flip-flop lak (van mintgroen naar zachtroze), metallic schilfers in blanke lak en aflak. Het eindresultaat heeft veel weg van parelmoer. De parelmoer-bas dus.

>> meer

Pannenrekje

Natuurlijk zijn er nog meer materialen die je kunt gebruiken. Ge�nspireerd door een pannenrekje is het volgende model ontstaan. Dit �Pannenrekje� kan niet echt minimalistischer; er is nog niet eens een echte hals. Bij deze bas is op de Fishman pi�zostrip alles op maat gemaakt. De electronica bestaat uit een jack, vrij heftig dus.



>> meer

Buisje 12AX7

Weer een jazz-bas? Wat orgineel zul je wel denken. Natuurlijk is er ook met deze bas wat aan de hand�. Welnu, wat dacht je van een 12AX7 buis in de voorversterker? Deze zit braaf achter het roostertje verscholen. De hoge spanning wordt via de XLR door een losse voeding geleverd. Electronica bestaat uit een elementkeuzeschakelaar, gain, hoog, midden en laag. In dit geval mag een actief/passief-schakelaar niet ontbreken. Deze bas is ook geschikt om op het rooster na een optreden te barbequen. Een multifunctionele �Buizenbak� dus.


>> meer

McDonalds Balie

Bijna-mythische eigenschappen worden bepaalde houtsoorten toebedicht. Maar waarom zou je hout gebruiken? Waarom niet een stukje McDonalds balie? Deze Aluminiumoxide gevulde Polymethylmethacrilaat bas mag er toch ook zijn? De hals is verstevigd met 2 grafieten pennen en een verstelbare halspen. De pick-up is custom built door H�ussel om in het plaatje te passen. "Beam me up, Scotty."

>> meer

Fluf

"Fluf" is een short-scale bass met een Bass-Lines Music Man pickup. Hij gromt als een tijger, hoewel het Ikea schapenvachtje dit niet doet vermoeden. De schrik van iedere kapper is een genot om mee op te treden. Niet geschikt voor muurbloempjes.

>> meer

Schizo - verkocht

Stel: je hebt slechts ��n snaar op een hals. Waar blijft dan de noodzaak om fretten recht te plaatsen? Zet 2 halzen van 36 fretten bij elkaar, plaats een 0-fret en je hebt 73 fretten. Het element is een Bartoline Jazz-bass pick-up die rechtstreeks op de jack is aangesloten. Dit is de bas voor een twee-ei�ge ��nling, de "Schizo".

>> meer

MIDI

Het broertje van de waaier is de "Midi-bas". Ook deze bas heeft een geschroefde volkern hals met een esdoorn toets. De body is framur�, weng�-fineertje en een gevlekte esdoorn top. De 2 EMG pick-ups kunnen met een volume en een EMG bass-extender control een prima geluid produceren, maar de RMC-pi�zobrug met Midi besturing maken eigenlijk ieder geluid wel mogelijk. Een midi-synthesyzer aansturen met een bas-geluid is nu zelfs ��n van de mogelijkheden.

>> meer

Waaier - verkocht

De "Waaier" is met zijn 36 frets en 5 snaren een bas met een groot bereik. Door de 37" op de B-snaar en de 34" op de G-snaar is deze bas zowel makkelijk om te bespelen, maar heeft een beest van een B. De 13-voudige geschroefde hals bestaat uit volkern, ofwel geperst papier. De toets is gebeitst esdoorn dat doorloopt tot voorbij de ABM pi�zobrug. De body is framur�, weng�-fineertje en een gevlekte esdoorn top. De BassLines pick-up zit van achteren door de body net door de toets heen. De schakelaars zijn een aan/uit schakelaar magnetische pick-up, 3 standen toon, aan/uit schakelaar pi�zo pick-up, 3 standen toon. Simpel maar erg effectief.

>> meer

Lightwave Jazz

De "Jazz" heeft een weng� body uit ��n stuk, een 6-voudig geschroefde weng� hals en een weng� toets met esdoorn blokken ingelegd. De esdoorn slagplaat completeert de hout-look van deze bas. De elementen zijn Bartolini, maar die zijn puur als back-up bedoeld. De kracht van deze bas zit in de lightwave-systems optische pickup die in de brug is verwerkt. Met volume, laag, hoog en volume pi�zo kun je je klank naar smaak regelen. Deze unit was de eerste in Europa. Lightwave-systems was nog niet bekend met het fenomeen 220 V en 'normale' stekker om de accu in de bas op te laden. Absoluut de bas met de meeste printplaten.

>> meer

Zebra-Welp - verkocht

Deze "Zebra-welp" is het resultaat van een paar stukjes restant hout en net iets te veel vrije tijd. De hals is ook een doorlopende laminaat van weng� en esdoorn. Het topje ligt op een lindenhouten body. De pick-ups zijn een presisionset van Bartolini met 2 individuele brugzadels. De schakelaars zijn aan/uit en een elementkeuzeschakelaar.

>> meer

Zebra

Deze "Zebra" is de eerste bas die ik heb gebouwd. Hij bestaat uit een doorlopende hals uit 9 delen. Weng�, esdoorn en palmhout zijn ook meteen de bodyhoutsoorten. Tussen de lijm zijn 39 lagen van deze houtsoorten te vinden. De toets bestaat uit palmhout met cocobolo bindingen. Inspiratie was overduidelijk de "Rainbow-bass" die Carl Thompson voor Les Claypool (bassist van Primus) bouwde. Met name de krul is een duidelijke verwijzing naar Thompson. Qua elementen en electronica is het de cr�me de la cr�me. De twee "Godzilla's of pick-ups" zijn Bartolini humbuckers, die met minischakelaars aan de achterzijde enkelspoels, seri�el en parallel kunnen worden gebruikt. Deze worden met een Schack toonregeling (volume, balans, laag + frequentieregeling, mid + frequentieregeling, hoog + frequentieregeling). De ABM brug heeft pi�zozadels met een volume en passieve toonregeling. Om er echt een feestje van te maken zijn er leds aan de bovenzijde van de hals geplaatst.



>> meer